LESSON STUDY: BACK TO BASIC – CARDS AND FUN


The lesson was conducted by Tn Hj Abdullah Kamaruddin. 35 students from SMK BATU LAPAN were involved. The lesson observers were SISC+, SIPartner+ and officers from PPDBS, and teachers from SMK SERI ENGGANG, SMK JENERI and SMA IRSYADIAH. Also invited were two senior lecturers from IPG Kampus Sultan Abdul Halim, Puan Nor Azmah and Puan Haiyoon.

Sumber

Advertisements

Web Rasmi SMK Batu Lapan Sik


Kini SMK Batu Lapan mempunyai domain sendiri di http://smkbl.edu.my segala maklumat terkini akan dipaparkan di sana

Lencana Final


Setelah melalui beberapa kali perbincangan dan perubahan mengenai lencana sekolah, berikut adalah lencana yang dipilih cuba perhatikan dan lihat apakah perbezaan kedua-dua lencana ini sila beri komen anda

lencana-smkbl

 

 

Meja bulat UPSR, PMR 19 Julai


Rundingan syor pemansuhan babit wakil pendidik, pihak berkepentingan

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan mengadakan rundingan meja bulat pada 19 dan 27 Julai ini, bagi membincangkan cadangan memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata sesi perbincangan pertama pada 19 Julai, dikhususkan untuk wakil warga pendidik seperti pegawai kanan kementerian, pengarah jabatan pelajaran negeri (JPN), kesatuan dan persatuan guru, pengetua, guru besar dan kaunselor sekolah.
Perbincangan meja bulat kedua pada 27 Julai ini pula untuk pihak luar daripada kementerian, termasuk tokoh pendidikan, ahli akademik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) serta ahli politik.
Di samping itu, katanya, kementerian akan turut menjemput wakil agensi kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO), industri buku, tokoh korporat dan pihak lain yang berminat serta berkepentingan berhubung isu berkenaan.
“Kementerian Pelajaran sentiasa membuka ruang kepada setiap lapisan masyarakat di Malaysia untuk memberi pandangan dan pendapat mengenai cadangan memansuhkan UPSR dan PMR.
“Adalah diharapkan melalui dua perbincangan meja bulat ini, pandangan menyeluruh daripada setiap lapisan masyarakat berkaitan cadangan pemansuhan itu, akan dapat dibina.
“Rumusan perbincangan meja bulat akan dikemukakan kepada Menteri Pelajaran pada awal bulan depan,” katanya dalam kenyataan akhbar di sini, semalam.
Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata Kementerian Pelajaran akan mencadangkan UPSR dan PMR dimansuhkan bagi membolehkan pelajar di negara ini menduduki hanya satu peperiksaan awam sepanjang 11 tahun persekolahan.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, cadangan pemansuhan peperiksaan itu kepada kerajaan akan mengubah sistem pendidikan negara yang kini terlalu berorientasikan peperiksaan menyebabkan matlamat melahirkan modal insan serba boleh yang mempunyai keterampilan tinggi gagal dicapai.
Bagaimanapun, Alimuddin berkata, kementerian akan terus melakukan pemantauan terhadap pandangan orang ramai yang dikemukakan melalui media cetak dan elektronik.

Rundingan syor pemansuhan babit wakil pendidik, pihak berkepentingan
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan mengadakan rundingan meja bulat pada 19 dan 27 Julai ini, bagi membincangkan cadangan memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata sesi perbincangan pertama pada 19 Julai, dikhususkan untuk wakil warga pendidik seperti pegawai kanan kementerian, pengarah jabatan pelajaran negeri (JPN), kesatuan dan persatuan guru, pengetua, guru besar dan kaunselor sekolah.
Perbincangan meja bulat kedua pada 27 Julai ini pula untuk pihak luar daripada kementerian, termasuk tokoh pendidikan, ahli akademik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) serta ahli politik.
Di samping itu, katanya, kementerian akan turut menjemput wakil agensi kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO), industri buku, tokoh korporat dan pihak lain yang berminat serta berkepentingan berhubung isu berkenaan.
“Kementerian Pelajaran sentiasa membuka ruang kepada setiap lapisan masyarakat di Malaysia untuk memberi pandangan dan pendapat mengenai cadangan memansuhkan UPSR dan PMR.
“Adalah diharapkan melalui dua perbincangan meja bulat ini, pandangan menyeluruh daripada setiap lapisan masyarakat berkaitan cadangan pemansuhan itu, akan dapat dibina.
“Rumusan perbincangan meja bulat akan dikemukakan kepada Menteri Pelajaran pada awal bulan depan,” katanya dalam kenyataan akhbar di sini, semalam. Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata Kementerian Pelajaran akan mencadangkan UPSR dan PMR dimansuhkan bagi membolehkan pelajar di negara ini menduduki hanya satu peperiksaan awam sepanjang 11 tahun persekolahan.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, cadangan pemansuhan peperiksaan itu kepada kerajaan akan mengubah sistem pendidikan negara yang kini terlalu berorientasikan peperiksaan menyebabkan matlamat melahirkan modal insan serba boleh yang mempunyai keterampilan tinggi gagal dicapai.
Bagaimanapun, Alimuddin berkata, kementerian akan terus melakukan pemantauan terhadap pandangan orang ramai yang dikemukakan melalui media cetak dan elektronik.

Sumber : Berita Harian Online

HPA


Yang belum jadi ahli, boleh berbuat demikian, jumpa saya ( ada yang kenai saya ) yang dah jadi ahli terus gunakan barangan HPA, nak barang HPA, sms kat saya, nanti saya hantar

Hari Pertama


Ini gambaran hari pertama persekolahan bagi pelajar baru SMKBLa setelah melapor diri pada 4.7.2010.

SMKBLa menerima pelajar-pelajar dari SMK Chepir dan SMK Seri Enggang yang terdiri dari tingkatan 1,2 dan 4.

Pada hari pertama ini pelajar dibahagikan mengikut Elektif KHB, kelas-kelas yang dibentuk ialah tingkatan 1, 4 kelas,  tingkatan 2 , 3 kelas dan tingkatan 4, 3 kelas.

Pelajar juga diberi penerangan peraturan sekolah,

This slideshow requires JavaScript.

Suasana Hari Pendaftaran


Pukul 7.30 sampai dah waris dan pelajar walaupun pendaftaran bermula pukul 8.00 pagi.

Tapi tak kisah la, kita semua dah ‘ready’ pendaftaran berlaku dengan dengan teratur.

Aku kena daftar budak tingkatan 1, lepas tu bawak masuk dewan besar, apa berlaku di dewan terbuka aku kurang ketahuan, walaupun begitu aku ambik tau juga la.

PPD Baling Sik pun hadir, dua kakitangan PKG ( PTP1 dan Juruteknik ) pun ada, mereka dijemput untuk merakamkan peristiwa – terima kasih.

Aku ada jemput jurukamera dari SMK Sik cikgu Zulkifli Malek, dia pun mari juga – terima kasih zul.

Tok Imam masjid Sik ( Ustaz Ahmad )pun ada, beberapa orang tokoh agama lagi.

Perjalanan taklimat waris, pelantikan AJK penaja PIBG dan Majlis bacaan Yaasin berjalan lancar. Taklimat pelajar juga lancar, siap dengan pelantikan pengawas lagi.

Hari ni bertuah sungguh la, toke kantin buat kenduri, dia jamu semua, cikgu-cikgu, waris-waris dan budak-budak sekolah – jazakallahukhairan khathira. Panjang umur murah rezeki.

Budak sekolah khelik habih, kami pulak mesyuarat habis pukul 2.30 ptg, baru pakat buleh khelik.

This slideshow requires JavaScript.

sekian laporan dari oghang kapong Batu Lapang.

Pendaftaran Pelajar Baru 2010


Selamat datang ke SMK Batu Lapan Sik Kedah kepada guru-guru dan pelajar baru.

Pendaftaran pelajar untuk ambilan pertama pada

Tarikh : 4 Julai 2010, Masa :
8.00 – 10.00 pagi
Tempat : Dewan Terbuka
Perasmian Tuan Pegawai Pendidkan Daerah Baling Sik

Majlis bacan Yaasin juga akan diadakan

Maklumat Lanjut di sini

Selamat Datang


Selamat datang ke blog SMK Batu Lapan Sik, berita-berita terkini akan dimuatkan di sini

Bangunan Pentadbiran, Bilik-bilik Khas, Dataran Perhimpunan dan Tenaga Perintis

This slideshow requires JavaScript.

Blog Stats

  • 9,079 hits
%d bloggers like this: